ملخ هواپیما (PROPELLER)
پیشرانه یا ملخ در واقع وسیله ای جهت تبدیل نیروی مکانیکی تولیدشده ،
توسط موتورهای الکتریکی یا پیستونی به نیروی محرکه و پیشران در کشتی ها و هواپیماهاست.
در واقع این سازه همان بال در هواپیماست ؛ بهگونهای که دارای پیچ و انحنا (گام) و دارای ظاهری دوکی شکل است
که میتواند با چرخش به دور خود نیروی بالا برنده یا نیروی جلو برنده تولید کند.
ملخها در صنایع هوایی برای ایجاد نیروی جلو برنده تراست ( trust) در هواپیماها
و برای ایجاد نیروی بالابرنده (lift) در عمود پروازها مانند هلیکوپتر استفاده میشوند.
نیرو برای بال به سمت بالا( عمود بر مسیر حرکت) است.
ولی نیرو برای ملخ به سمت جلو ( عمود برجهت چرخش) است
و بر این اساس به آن نیروی جلو برنده یا نیروی محرکه گویند.
برخلاف بال که با سرعت گرفتن هوا در اطراف آن میتواند اختلاف فشار و نیروی بالا برنده را تولید کند ،
ملخ با چرخیدن و ایجاد سرعت و اختلاف فشار در اطراف خود می تواند این نیرو را تأمین کند.
ملخ نیز مانند بال دارای سطح مقطع ، ایرفویل ، زاویه و غیره است که ساخت و تولید این قطعات را دچار پیچیدگی خاصی میکند.
پره ملخ از یک سری مقاطع ماهی گونه تشکیلشده که امکان دارد شکل آن از ریشه تا نوک پره تغییر نماید.
ملخ نسبت به هواپیما در حال چرخش است و از این رو جریان نسبی عبور داده شده ،
متشکل از مجموع بردار های سرعت جریان آزاد هواپیما و سرعت چرخشی ملخ است.
زاویه ی بین این سرعت نسبی و صفحه چرخش ملخ ، به نام زاویه حلزونی معروف است.
برای سرعت معین یک هواپیما ، این زاویه حلزونی از ریشه تا نوک پره تغییر مینماید.
زیرا مقاطع نوک ملخ سریع تر از مقاطع ریشه در حال چرخش هستند.
مشخصات ملخ ها
جنس ملخ
ملخ ها از جنسهای مختلفی ساخته میشوند. چوبی ، فلزی ، پلاستیکی و کربن
که ملخ های مولتی روتور ها معمولاً دارای دو جنس پلاستیکی (نایلونی) و کربنی هستند.
ملخهای کربنی دارای راندمان بالاتر ، استحکام و مقاومت بیشتری در برابر آسیب ها هستند
و در مقابل ملخ های پلاستیکی از نظر قیمت بهصرفه تر هستند.
برای استفاده مبتدی و در صورت احتمال خرابی زیاد ،
بهتر است از ملخ های پلاستیکی استفاده شود تا هزینه کمتری متقبل شوید.