مویک ایر ۲ یکی از جدیدترین هلی شات های DJI است که به تازگی رونمایی شده و نسخه بروز شده ی مویک ایر می باشد .
بازوهای تاشو این کوادکوپتر حمل و نقل آن را بسیار آسان کرده است .
مشخصه های فنی و امکانات پروازی این مدل آن را بسیار معروف و محبوب کرده است .
مویک ایر ۲ یکی هلی شات تخصصی برای مصارف حرفه ای و تفریحی می باشد
و بدون هر گونه پیش زمینه و مهارت قبلی می توانید با آن پروازی بسیار پایدار را تجربه کنید .
مویک ایر ۲ با کیفیت دوربین ۴۸ مگاپیکسلی و مدت زمان پروازی ۳۴ دقیقه ای با دارا بودن مود های هوشمند پروازی کاربردی از جمله
POI ، ACTIVE TRACK ، FOLLOW ME و … می تواند پرواز بسیار پایدار و هیجان انگیزی را تجربه کنید .
مویک ایر ۲ ساخته شده است تا باعث ایجاد خلاقیت در سازندگان محتوای ویدئویی در سراسر جهان شود .
Mavic Air 2 مجهز بخ سیستم انتقال تصویر به روز شده ocusync 2 ، زمان پرواز بالا ، عملکرد دوربین بسیار قوی و موارد دیگر می باشد !
بیایید مستقیماً وارد جزئیات شویم :
مویک ایر ۲ دارای عملکرد دوربین به روز شده ، سیستم انتقال تصویر قویتر ، زمان پرواز بیشتر و تجربه پرواز راحت تر با برنامه DJI Fly است .
Mavic Air 2 عکسهای ۴۸ مگاپیکسلی ، فیلم ۴K / 60fps ، Sm artPhoto ، قابلیت HDR ، FocusTrack ، O cuSync 2.0
و حداکثر ۳۴ دقیقه زمان پرواز را ارائه می دهد .
مویک ایر ۲ فقط با برنامه DJI Fly قابل استفاده است .
علاوه بر ارائه تجربه کاربری ساده ، DJI Fly شامل آموزش پرواز نیز می باشد ، بنابراین می توانید نحوه پرواز ایمن را یاد بگیرید .
M avic A ir 2 فقط با رادیوکنترل Mavic Air 2 قابل کنترل است .
بله . M avic Air 2 از طریق به روزرسانی سیستم عامل آینده با کنترل کننده هوشمند D JI سازگار خواهد بود .
پروانه ها را با مارک های سفید به موتورهایی که دارای مارک های سفید هستند وصل کنید
و آنهایی را که بدون مارک هستند به بقیه وصل کنید .
قبل از اقدام به پرواز اطمینان حاصل کنید که همه پروانه ها به درستی وصل شده اند .
خیر
خیر
دوربین را با دقت نگه دارید تا از آسیب دیدن جلوگیری شود و به آرامی فیلتر را بچرخانید تا آن را وصل یا جدا کنید .
اطمینان حاصل کنید که فیلترهای ND به طور ایمن نصب شده اند تا در هنگام پرواز از جدا شدن تصادفی جدا نشوند .
عکس ها را می توان با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل JPG و ۴۸ مگاپیکسل با فرمت RAW تهیه کرد .
مویک ایر ۲ از فیلمبرداری ۴K / 60fps ، قابلیت HDR و حرکت آهسته ۸ برابر در ۱۰۸۰p 240 fps پشتیبانی می کند .
M avic Air 2 از یک فیلتر Q uad Bayer برخوردار است ،
که استفاده از نورهای مختلف را برای تولید تصویری با دامنه پویای بالاتر کنترل می کند .
فیلتر Quad Bayer همچنین به خیره کننده تصاویر با وضوح بالا کمک می کند .
مویک ایر ۲ D-Cinelike را به عنوان پروفایل رنگی مسطح ارائه می دهد ،
که بازیابی جزئیات فوق العاده در نکات برجسته و همچنین امکان تنظیم تن را ارائه می دهد
HEVC H.265 دارای راندمان رمزگذاری ویدیو بالاتر از H.264 است و اطلاعات بیشتری را با استفاده از فضای کمتری ذخیره می کند .
Mavic Air 2 دارای تنظیمات دوربین دستی است و به شما نهایت آزادی را برای تهیه عکس های خود می دهد .
SmartPhoto HDR ، HyperLight و به رسمیت شناختن صحنه را برای یک شات کاملاً بهینه ادغام می کند
. HDR از الگوریتم های پیشرفته ای برای بهینه سازی دامنه پویای تصویر شما استفاده می کند ،
HyperLight نویز را از صحنه های کم نور حذف می کند ،
و تشخیص صحنه پارامترهای عکسبرداری دوربین را بر اساس شناخت غروب خورشید ، آسمان ، چمن ، برف و درختان بهینه می کند .
رزولوشن ۸K فقط در حالت های Hyperlapse Free و W aypoint قابل استفاده است .
FocusTrack از سه حالت ردیابی هوشمند ، ActiveTrack 3.0 ، Point of Interes (POI) 3.0 و Spotlight 2.0 تشکیل شده است . ActiveTrack 3.0
بهترین فن آوری ردیابی ما تا به امروز است ، و مانع اجتناب از مانع و تشخیص شیء می شود .
POI 3.0 همچنین می تواند اشیاء مانند اتومبیل ، قایق و سایر وسایل نقلیه متحرک را ردیابی کند .
Spotlight 2.0 موضوع شما را در مرکز قاب قفل نگه می دارد
. این سه حالت ردیابی هوشمند برای ارائه تجربه ای بهتر در زمینه عکاسی هوایی ترکیب شده اند .
Mavic Air 2 از QuickShots ، Hyperlapse و FocusTrack پشتیبانی می کند .
QuickShots توالی پرواز خیره کننده خودکار است که با یک شیر آب ایجاد می شود .
هایپرلاپس یک ویژگی خلاقانه است که به شما امکان می دهد زمان و حرکت خود را با یک شات تنها به نمایش بگذارید . FocusTrack
مجموعه ای از حالت های ردیابی هوشمند است که ایجاد عکس های سینمایی را آسان می کند .
APAS 3.0 و FocusTrack هنگام ضبط در ۴K در ۶۰ ، ۵۰ و ۴۸ fps و ۱۰۸۰p در ۱۲۰ و ۲۴۰ fps در دسترس نیستند .
بله . Mavic Air 2 از نور کمکی برای بهبود دید و ایمنی هنگام پرواز برخوردار است .
Mavic Air 2 برخورد به مانع رو به جلو ، عقب و رو به پایین را فراهم می کند .
APAS 3.0 بهترین مانع در حال حاضر در هر هواپیمای بدون سرنشین DJI را ارائه می دهد .
این سیستم نقشه ای در زمان واقعی از محیط اطراف خود ایجاد می کند ، عملکرد پرواز فوق العاده ای را ایجاد می کند .
ActiveTrack 3.0 بهترین تکنولوژی ردیابی DJI تا به امروز است که دارای ویژگی های جلوگیری از مانع و تشخیص شیء است .
همچنین می توانید موضوع خود را پس از گم شدن در یک صحنه پر سرعت ، با استفاده از الگوریتم ها برای پیش بینی موقعیت آنها دوباره شناسایی کنید .
نسل جدید OcuSync 2.0 از باندهای فرکانس دوگانه در ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵٫۸ گیگاهرتز پشتیبانی می کند .
همچنین دارای مقاومت در برابر تداخل قوی تر به دلیل تعویض خودکار فرکانس ، انتقال صاف تر تصویر با رمزگذاری H.265 ، و یک انتقال قدرت تا ۱۰ کیلومتر (در صورت عدم مانع ، بدون دخالت و سازگار با FCC) است .
خیر
گیره گوشی ریموت کنترل آنتنها را در خود جای داده است . اطمینان حاصل کنید که آنتن ها به سمت کوادکوپتر قرار گرفته اند .
اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید ، راهنمای کاربر را بررسی کنید .
علاوه بر این ، لطفاً اطمینان حاصل کنید که هیچ پوشیدنی منتقل نشده اید ، و Wi-Fi و Bluetooth در تلفن شما خاموش هستند .
ریموت کنترل جدید دارای باتری طولانی تا ۲۴۰ دقیقه ، طراحی آرگونومی راحت تر ، طراحی آنتن بهتر و مشخصات بهینه شده است
تا بتوانید کوادکوپتر بدون سرنشین خود را هنگام پرواز بهتر ببینید .
می توانید سیستم عامل را از طریق برنامه DJI Fly یا DJI Assistant 2 برای نرم افزار رومیزی Mavic موجود برای Mac و( W indows) به روز کنید
از برنامه DJI Fly یا DJI Assistant 2 برای Mavic برای بروزرسانی سیستم عامل استفاده کنید .
Mavic Air 2 یک هلی شات فوق العاده برای سازندگان محتوا ، کاربران رسانه های اجتماعی و عکاسان هوایی است
که می خواهند محدودیت های خلاقانه خود را تحت فشار قرار دهند
. با تشکر از یک سیستم انتقال پیشرفته ، عملکرد پرواز و ویژگی های دوربین ، می توانید ماجراجویی خود را آشکار کنید و آن را به سطح بعدی برسانید .
شما کاربران گرامی می توانید جهت پاسخ به سوالات درباره مویک ایر ۲ با کارشناسان شرکت آشیانه ققنوس ایرانیان در ارتباط باشید
آخرین دسته بندی مهم و مطرح مولتی روتور ها اکتاکوپتر ها هستند .
همانطور که می دانید مولتی روتور ها می توانند تا n موتور نیز داشته باشند
و نام گذاری آن ها منطبق بر همین تعداد موتور هاست .
البته اکتاکوپتر ها مدل هایی هستند که بیشتر به صورت دست ساز آماده می شوند
و برای مصارف صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند.
اکتاکوپتر ها از هشت عدد موتور تشکیل شده اند که بی شک بواسطه ی این هشت موتور هشت بازو و هشت ملخ نیز دارند .
اگر طراحی یک اکتاکوپتر را یک دایره ی ۳۶۰ درجه در نظر بگیریم هر موتور با زاویه ی ۴۵ درجه ای در این طراحی قرار گرفته است .
بی شک تعداد بیشتر موتور ها کمک می کنند تا مدل پروازی بسیار با ثبات و محکم از روی زمین تیکاف کند و به پرواز در آید .
این مدل عینا یک مولتی روتور محسوب می شود
چرا که گفته بودیم در طراحی مولتی روتور ها از دو عدد و یا بیش از دو عدد موتور بهره گرفته می شود .
البته تقسیم بندی رایج مولتی روتور ها به شرح ذیل است :
در واقع اکتاکوپتر آخرین دسته بندی شناخته شده است
و بعد از آن مولتی روتور هایی مجهز به موتور های بیشتر چندان رایج و مصطلح نیستند .
شاید در آینده ای نه چندان دور به آن ها نیاز پیدا شود و به سرعت پیشرفت کنند .
اکتاکوپتر ها می توانند به دوربین های بسیار تخصصی جهت اجرای پروژه های هلی شات مجهز شوند .
ازآنجایی که این مدل ها دارای قدرت زیادی هستند دوربین های سنگین وزن و تخصصی DSLR را می توانند با خود براحتی حمل کنند .
معمولا در مدل های تفریحی سرگرمی پروازی کمپانی ها نسبت به طراحی و ساخت اکتاکوپتر اقدامی نکرده اند و به همین دلیل بسیار محدود است .
این مدل بیشتر برای مصارف تخصصی ، صنعتی و تجاری از سمت سازمان ها و شرکت ها مورد استقبال قرار گرفته است .
در واقع کارشناسان ساخت و تولید متناسب با نیاز کاربر و هدف شرکت و یا سازمان نسبت به طراحی و ساخت اکتاکوپتر اقدام می کنند .
یکی از معروف ترین اکتاکوپتر های موجود در بازار DJI S1000 می باشد .
این مدل یک فریم و دستگاه دست ساز است و کارشناسان می توانند متناسب با نیاز و بودجشان بر روی آن موتور ، باتری ، فلایت کنترل ، دوربین و … سوار کنند .
در واقع دستگاه را متناسب با نیاز و بودجه کاربر شخصی سازی می کنند .
بسیاری از کاربران از S1000 برای حمل دوربین های خاص و اجرای پروژه های تخصصی استفاده می کنند .
البته برای حمل بار نیز از اکتاکوپتر S1000 نیز می توان بهره برد .
بی شک این مدل و مدل های مشابه آن گزینه های انتخابی بسیاری از مجموعه ها و شرکت های حمل ارسال بار و کالا به مشتریان هستند .
برای صرفه جویی در زمان امروزه تئوری ارسال بار با مولتی روتور ها بسیار مطرح است .
چونکه به دلیل مشغله شرکت های بار رسانی اغلب زمان ارسال با وقفه همراه است و همین امر موجب نارضایتی مشتریان می شود
اما در خطوط هوایی ترافیکی وجود ندارد و پهپاد ها می توانند براحتی اجناس و کالا ها را ارسال کنند .
اکتاکوپتر S1000 توسط برند بنام DJI و برای مصارف تخصصی طراحی و تولید شده است .
این مدل پروازی از هشت عدد موتور براشلس بهره گرفته است و می تواند بسیار پر قدرت و با ابهت پرواز کند .
این مدل حتی می تواند دوربین های DSLR با حجم ۵D را براحتی حمل کند .
بی شک استفاده از هشت موتور ایجاد حالت پایداری بیشتر است .
البته لازم بذکر است بازوهای این مدل کاملا تاشو هستند و همین امر باعث می شود تا فضای کمتری اشغال کند .
به همین دلیل در حمل و نقل بسیار راحت تر خواهید بود .
البته زمان آماده سازی این مدل نیز کمی وقت گیر است اما به هیچ وجه نگران نباشید .
بازوها و پایه های تاشو در عرض چند ثانیه باز می شوند و دستگاه جهت تیکاف آماده ی پرواز است .
به دلیل طراحی خاص این مدل می توانید دوربین های تخصصی تا وزن یازده کیلوگرم را بر روی آن سوار کنید
و با قرار دادن باتری با ظرفیت آمپر بالا تا پانزده دقیقه مداومت پروازی داشته باشید .
البته امروزه برای ساخت و تولید باید با کارشناسان متخصص این زمینه مشورت کنید .
مبلغ نهایی و تمام شده ی یک پهباد دست ساز متناسب با نیازتان شاید بسیار بالاتر از نمونه های آماده در بیاید .
شما کاربران گرامی می توانید جهت مشاوره در تولید مولتی روتور متناسب با نیاز و هدفتان با کارشناسان شرکت آشیانه ققنوس ایرانیان ارتباط برقرار کنید .
دقت کنید اکتاکوپتر های دست ساز به هیچ وجه برای مصارف شخصی و تفریحی سرگرمی مناسب نمی باشد
پیش از ورود اسمارت کنترل Mavic 2 به بازار، بهترین راه کنترل کردن این محصولات DJI، نصب یک اپلیکیشن DJI GO روی تبلت یا گوشی هوشمند بود.
اسمارت کنترل جایگزین این کار شده است.
اسمارت کنترل DJI برای هرچه بهتر ساختن پرواز در فضای باز با مویک ۲ یا دیگر پهپادهای مجهز به OcuSync 2.0 طراحی شده است.
یک صفحه نمایش ۵/۵ اینچی، تصاویری شفاف و واضح را حتی تحت شرایط سخت، نمایش میدهد.
کنترلهای حسی و ویژگیهای پیش نصب شده مانند SkyTalk و اپلیکیشن DJI GO 4، شما را نسبت به قبل، سریعتر، شفافتر و راحتتر به آسمان میبرند.
اسمارت کنترل مویک ۲ با پهپادهای مویک ۲ زوم، مویک ۲ Pro، و مویک ۲ اینترپرایز سازگار است.
اسمارت کنترل Mavic 2 ترکیبی از یک گوشی هوشمند ۵/۵ اینچی و یک کنترل مویک ۲ است.
وقتی که آن را در دستتان میگیرید، حجیم و سنگین ولی خوش ساخت به نظر میرسد.
این کنترل به خوش دستی یک DSLR است. ماده اصلی سازنده آن پلاستیک سخت است.
این اسمارت کنترل قطعاً نسبت به کنترل درون بسته پهپاد های مویک که کمی ضمخت میباشد،
خوش دستتر است و ضربهزدن به دکمههای بزرگتر آن که جایگیری بهتری نیز دارند، راحتتر میباشد
هرچند که بهبود ارگونومیک نسبت به قیمت اسمارت کنترل مویک ۲ خیلی رضایتبخش نیست.
به طور کلی نسبت به کنترل همراه با پهپادهای مویک ۲ راحتتر است.
فاصلهی جوی استیکها بیشتر است و دستان شما در هنگامی که در حال هدایت پهپاد
و تلاش برای دیدن پیشنمایش هستید، صفحه نمایش را نمیپوشانند.
اگر قبلاً از یک کنترل مویک ۲ استفاده کرده باشید، با اغلب دکمههای اسمارت کنترل آشنا هستید.
در جلوی کنترل بین جوی استیکها، از چپ به راست، یک دکمه توقف (برای توقف فوری مویک ۲)،
دکمه بازگشت به صفحه اصلی، یک دکمه تغییر حالت، و یک دستهی کنترل اضافی وجود دارد.
در هر یک از دو سمت جوی استیکها یک دکمهی دستی وجود دارد (دکمه انتخاب و دکمه بازگشت)،
که به شما این امکان را میدهند که منوی روی صفحه نمایش را بدون لمس صفحه نمایش و کثیف کردن آن انجام دهید.
در جناحین، دکمههای شاتر برای گرفتن عکسهای استاتیک و ویدئوها، به علاوهی دو پیچ برای کجکردن و چرخاندن پهپاد خارج از صفحه افقی، وجود دارد.
با نگاه کردن به پشت اسمارت کنترل Mavic2 دو دکمهی قابل سفارشیسازی شدن میبینید
که میتوان از آنها برای تغییر سریع کارها بدون نیاز به بازگشت به منو استفاده کرد.
در صورتی که آنتنها را تا کنید و میلههای شستی فلزی را جدا نمایید
(این میلهها را میتوان به راحتی زیر آنتنها قرار داد)
کل کنترل، ضخامتی ۴۰ میلیمتری خواهد داشت که به سادگی در یک کولهپشتی جا میشود.
اسمارت کنترل Mavic 2 یک صفحه نمایش ۵/۵ اینچی با کیفیت p1080 دارد
که یک تصویر فوق شفاف نمایش میدهد تا پخش زندهی شما را حتی زیر نور آفتاب، قابل تماشا سازد.
روشنایی این صفحه نمایش با ۱۰۰۰ cd بر m2، تقریباً دو برابر صفحه نمایشهای ابزارهای هوشمند مرسوم مثل گوشیها و تبلتها است.
اسمارت کنترل مویک ۲ با مجهز بودن به فنآوری OcuSync2.0 Full-HD از تغییر خودکار بین فرکانسهای ۲/۴ گیگاهرتز
و ۵/۸ گیگاهرتز پشتیبانی کرده و اثر تداخل محیطی روی عملکرد پهپاد و کیفیت تصویر را کاهش میدهد.
به علاوه، این فنآوری، مخابرهی از راه دور تا فاصله حداکثر ۸ کیلومتری را تضمین مینماید.
اسمارت کنترل Mavic 2 به محض روشن شدن به پهپاد شما متصل میشود،
بنابراین شما میتوانید سریعاً تیک-آف کرده و بنابراین شما هیچ زمانی را از دست نمیدهید.
این اسمارت کنترل DJI با داشتن یک طراحی یکپارچه همراه با میلههای کنترل قابل جداشدن،
به اندازه کافی قابل حمل میباشد که شما بتوانید آن را به هرجایی که میخواهید ببرید.
اسمارت کنترل مویک ۲ میتواند در محدودهی دمایی ۲۰- تا ۴۰ درجهی سلسیوس عمل نماید
که به شما امکان میدهد که در اغلب مکانها، یک ارتباط HD مطمئن با پهپاد خود برقرار نمایید.
با استفاده از اپلیکیشن DIJ GO 4 عکسها و ویدئوهای هوایی خود را به سادگی از اسمارت کنترل Mavic 2 به گوشی خود منتقل کنید.
سیستم اندروید سفارشیسازی شدهی اسمارت کنترل مویک ۲ و اپلیکیشن بهینهسازی شدهی DJI GO 4 شما را از محدودیتهای گوشیهای مرسوم رها میسازد
و خلاقیت هوایی سریعتر و متمرکزتر را تضمین مینماید.
به علاوه، این اسمارت کنترل، از اپلیکیشنهای شخص ثالث برای انواعی از گزینههای اشتراکگذاری و ویرایش پشتیبانی مینماید.
اسمارت کنترل Mavic 2 یک پیشرفت اساسی نسبت به ترکیب استاندارد گوشی هوشمند و کنترل برای هدایت یک پهپاد مویک ۲ است.
این کنترل، خوش ساخت، مقاوم، و قابل حمل است و برخلاف کنترلهای قبلی مویک ۲، دارای خروجی HDMI میباشد.
با این حال، قیمت کنونی خرید اسمارت کنترل مویک ۲، در حال حاضر در انگلستان، ۵۷۹ پوند است
و در صورتی که آن را همراه با مویک ۲ زوم یا مویک ۲ Pro بخرید، قیمت آن ۴۳۰ پوند خواهد بود.
این پول برای این اسمارت کنترل که اغلب مردم آن را به چشم یک کالا لوکس غیرضروری میبینند، پول زیادی است.
این اسمارت کنترل هیچ چیز بسیار مهمی به مویک ۲ اضافه نمیکند، مگر اینکه شما به طور دائم در شرایط دشوار در حال تصویربرداری باشید
که نیازمند روشنایی بالای صفحه میباشد.
در صورتی که حرفه ای باشید خرید اسمارت کنترل مویک ۲ تا حدی منطقی است،
در غیر این صورت، بهتر است صبر کنید تا قیمتش کاهش یابد.
موتور بدون جاروبک یا به اصطلاح موتور براشلس زیر مجموعه موتور های dc است.
موتور براشلس ها به دلیل داشتن مزایای بیشتر نسبت به موتور های معمولی در حال پر کردن جای این نوع موتور های قدیمی هستند
و یکی از کاربرد های فراوان موتور براشلس ها مولتی روتور ها و پهپاد ها است.
موتور براشلس در درجه اول انرژی مورد نیاز برای اجرای عملیات های گوناگون را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد
و به دنبال آن راندمان کلی دستگاه افزایش می یابد.
از سوی دیگر سیستم هایی دارای باتری کوچک از موتور های براشلس استفاده می کنند
تا فشار کمتری به باتری وارد شده و در نتیجه طول عمر آن افزایش یابد.
الکتروموتور های معمولی دارای دو بخش اصلی روتور و استاتور هستند
که به ترتیب روتور قسمت متحرک موتور است که دارای سیم پیچ جهت استفاده به عنوان آهنربای الکتریکی است
و استاتور قسمت ثابت موتور دارای آهنربای دائمی است به گونه ای
که با وصل شدن برق ، جریان الکتریکی از طریق قطعاتی به نام جاروبک که به قسمت انتهایی روتور ( کموتاتور ) متصل است وارد روتور شده
و با تغییر لحظه ای قطبها روتور به حرکت در خواهد آمد که این امر باعث محدودیت ها و معایبی است که این محدودیت ها عبارتاند از :
1.محدودیت در ورود جریان به سیم پیچ
2.اصطکاک و خرابی زودرس موتور
3.ساییده شدن محل تماس کموتاتور و جاروبک
4.کاهش پیدا کردن سرعت به دلیل اصطکاک کموتاتور و جاروبک
5.نیاز به تمیز کردن جاروبک و کموتاتور
اما درموتور براشلس ساختار موتور های معمولی به صورت برعکس است
یعنی قسمت سیم پیچ موتور ثابت بوده و بدنه اصلی موتور که دارای آهنربای دائمی است حرکت می کند.
این نوع سیستم حرکتی مزایای زیادی نسبت به مدل قبلی دارد از جمله:
استفاده نشدن از جاروبک و کموتاتور و در نتیجه ساییده نشدن و خراب نشدن محل اتصال این دو،
سرعت و روانی بالاتر و نویز و لرزش و صدای کمتر نسبت به موتور های معمولی،
عدم نیاز به تمیز شدن فاصله بین کموتاتور و جاروبک، راندمان توانی بالا نسبت به حجم موتور.
موتور براشلس ها برای کنترل سرعت و تقسیم ولتاژ نیازمند سیستم جامعی هستند
که به آنها مدار های speed control یا به اختصار esc گفته می شود.
موتور براشلس برخلاف موتور های معمولی دارای 3 سیم ورودی است
که وظیفه جریان دهی به موتور را بر عهده داشته و به اسپید کنترل متصل می شوند.
جنس این سیم ها سیلیکونی بوده و قابلیت تحمل دما تا 180 درجه سانتی گراد یا 365 درجه سلسیوس را نیز دارند.
موتور براشلس ها دارای دو نوع (inrunne) و (outrunner) هستند که به معرفی و مقایسه آنها خواهیم پرداخت.
در این نوع موتور ها سیم پیچ در قسمت بدنه و آهنربای دائمی در داخل سیم پیچ ها و در قسمت مرکزی قرار گرفته اند.
این گونه چینش باعث افزایش زیاد سرعت و راندمان موتور می شود
به گونه ای که برای نصب ملخ بر روی موتور های inrunner باید حتماً از وسایل اضافی مانند گیربکس استفاده کرد
که این کار معایبی را نیز به همراه دارد به عنوان مثال ریسک و احتمال خرابی موتور را به دلیل خرابی گیربکس یا تاب برداشتن گیربکس بالا میبرد
و نصب یک موتور با وسایل جانبی بر روی دماغه هواپیما یا مولتی رورتو کار دشواری است.
اما از طرفی دیگر شما می توانید با داشتن گیربکس و تغییر دنده های آن به سرعت و قدرت دلخواه خود در محدوده توانی موتور برسید.
در موتور های out runner آهنربای دائمی بر روی بدنه قرار داشته و سیم پیچ در قسمت مرکزی قرار دارد.
درواقع کاسه بیرونی موتور که روی محور اصلی قرارگرفته قابلیت حرکت دارد.
موتور های outrunner بسیار کندتر از موتور های inrunner هستند و راندمان به نسبت پایین تری را نیز دارند،
اما در عوض برای نصب ملخ دیگر نیازی به استفاده از وسایل اضافی ندارد، صدای کمتری دارند
و مشکلات نصب روی وسیله پرنده دیگر ایجاد نمی شود
انتخاب موتور مناسب برای وسیله پرنده یا کاربردهای دیگر نیاز به شناختن توانایی و ویژگی هایه ساختاری هر موتور است
که بنا به ضرورت ما نیز اطلاعات مورد نیاز جهت این کار را در اختیارتان قرار می دهیم.
ثابت ولتاژ به تعداد دور هایی می گویند که موتور در مدت یک دقیقه به ازای 1 ولت ولتاژ میزند.
هرچه kv یک موتور بیشتر باشد راندمان آن بالاتر است .
اگر موتوری kv2300 داشته باشد با ولتاژ اعمالی 5 ولت 2300*5=11500 دور بر دقیقه خواهد چرخید
اما ازآنجایی که هیچ موتوری راندمان صد در صدی ندارد این مقدار کمتر خواهد بود.
نسبت ثابت گشتاور به ثابت ولتاژ مقداری برابر 1355 kv/kt= است
و این دو باهم نسبت عکس دارند یعنی هرچه kv موتوری پایینتر باشد گشتاور بالاتری خواهد داشت
و توانایی چرخاندن ملخ های بزرگ تری را دارد.
موتور های براشلس outrunner دارای kv کمتری نسبت به موتور های براشلس inrunner بوده
و در نتیجه گشتاور موتور های براشلس outrunner بیشتر است.
به مقدار جریانی می گویند که موتور براشلس بدون بستن ملخ مصرف می کند.
اگر موتوری با نصب ملخ 10 آمپر جریان می کشد و جریان بدون بار (io) آن یک آمپر است
یعنی شما 9 آمپر را صرف چرخاندن ملخ کرده اید.
حداکثر جریان و ولتاژ مشخص کننده این است که شما میتوانید بروی موتور براشلس چه سایز ملخی نصب کرده و برو روی چه نوع هواپیمایی استفاده کنید.
که برای بدست آوردن حد اکثر توان باید جریان را در ولتاژ باتری ضرب کنید.
تعداد دفعاتی که یک سیم به دور هر دندانه استاتور پیچیده شده است.
یعنی اگر در مشخصات موتوری داشته باشیم 10T یعنی دور هر دندانه استاتور 10 سیم پیچیده شده است.
نیروی پیشرانش ( trust ) :
یکی از مشخصات مهم تراست آن است؛ تراست به معنی حداکثر میزان وزنی است
که موتور می تواند حمل کند. مثلاً اگر تراست موتری 200 باشد یعنی موتور قابلیت حمل تنها 200 گرم وزن را دارد
که اگر پرنده شما کواد کوپتر باشد و با داشتن 4 موتور، شما درمجموع توانایی حمل 800 گرم را با موتور براشلس خواهید داشت.
مقاومت ترمینال به مقاومت داخلی موتور براشلس گویند که واحد سنجش آن اهم است.
هرچه مقاومت داخلی موتور بیشتر باشد راندمان موتور پایین تر است.
یکی از اصلی ترین زیر مجموعه های ماهواره هست که وظیفه برقراری ارتباطات با زمین، انتقال اطلاعات ماموریتی را دارد.
برای طراحی زیرسیستم مخابراتی ابتدا با توجه به مأموریت، باند کاری و نوع آنتن را مشخص کرده
و با استفاده از آن توان آنتن، تلفات و مقادیر مورد نیاز طراحی را مشخص می کنیم
و در پایان با استفاده از اطلاعات آماری جرم و توان این زیرسیستم را تعیین می کنیم
در این مقاله اطلاعات زیرسیستم مخابراتی یک ماهواره در مدار ژئو محاسبه می شود.
شکل 1 الگوریتم طراحی این زیرسیستم را نشان می دهد.
ماهواره دو لینک ارسال دیتا و تله متری یا فرمان دارد؛
که ما برای ماهواره مخابراتی GEO برای جلوگیری از پیچیدگی از همان باندی که برای محموله ماهواره استفاده کردیم،
برای لینک تله متری هم استفاده می کنیم. با توجه به استانداردهای ITU برای ماهواره GEO باند ku با فرکانس حدودا 12 گیگا هرتز را انتخاب می کنیم.
با توجه به باند کاری و ماموریت و از لحاظ هزینه، اندازه و در دسترس بودن، آنتن انعکاسی که به شکل سهموی است، بهینه تر می باشد.
با توجه به اطلاعات آماری میزان حجم اطلاعات را از رابطه 1 محاسبه می کنیم.
در ماهواره مخابراتی چون همیشه در دید ایستگاه زمینی است حجم اطلاعات Mpbs 129245.42 است.
پس برای ارسال داده از باند ku استفاده می کنیم.
توان برای ماهواره مخابراتی در ارتفاع GEO در محدوده 200تا 500 وات (dbw23.01 تا dbw26.98) قرار دارد.
برای این ماهوارهdbw 23.01 را در نظر می گیریم. ارسال خط موجبری تلفات برابراست با:
توان ورودی به آنتن باند ku ماهواره از رابطه 2 محاسبه می شود.
برای مقایسه مناسب ماهواره ها از نظر توانی که در فضا در جهت آنتن خود منتشر می کنند،
پارامتر توان تشعشعشی ایزوتروپیک موثر یا EIRP تعریف می شود.
این پارامتر مستقل از اینکه بدانیم ماهواره چه آنتنی دارد، نشان می دهد که در سمت آنتن خود چه توانی منتشر می شود.
بهره آنتن انتخاب شده باند ku دارای مقدار زیر است.
EIRP خروجی آنتن ماهواره از رابطه 3 محاسبه می شود.
با توجه به اطلاعات مدار، H ارتفاع ماهواره از سطح دریا برابر با m 35786000 است
و h فاصله ی آنتن ایستگاه زمینی از سطح دریا برای تهران برابر با m 1524است.
زاویه آزیموت زاویه ای است که سبب می شود آنتن زمینی با ماهواره ارتباط برقرار کند
چون ایستگاه زمینی ما تهران است ما زاویه آزیموت را تقریبا 90 درجه در نظر گرفتیم.
ازرابطه 4 فاصله بین ماهواره و ایستگاه زمینی را محاسبه می کنیم.
در این بخش تلفات فضای آزاد، تلفات اتمسفر، تلفات خطای زاویه ای و تلفات پلاریزاسیون را محاسبه می کنیم.
امواج منتشر شده از آنتن در محیط آزاد واگرا می شود.
نتیجه اینکه انرژی واصله به واحد سطح در نقاط دور آنتن به مراتب کمتر از انرژی دریافتی در نقاط نزدیک به آنتن می شود.
فرکانس آنتن ku را 12000 مگاهرتز در نظر می گیریم. با توجه به رابطه 5 طول موج این باند را محاسبه می کنیم
و از رابطه 6 تلفات انتشار را محاسبه می کنیم.
hAo2ارتفاع اکسیژن موجود در اتمسفر برابر با km 5.3 است.
میزان تضعیف ناشی ازاکسیژن موجود در هوا درشکل 2 برای باندku تقریبا برابر با dB/km است.
در نهایت تلفات ناشی از اکسیژن موجود در اتمسفر از رابطه 7 محاسبه می شود.
hAH2Oارتفاع بخار آب موجود در اتمسفر برابر با km 2.1 است.
میزان تضعیف ناشی از بخار آب موجود در اتمسفر در شکل 2 برای باند ku تقریبا برابر باdB/km است.
در نهایت تلفات ناشی از بخار آب موجود در اتمسفر از رابطه 8 محاسبه می شود.
h R ارتفاع باران برابر با km6 است.LR` میزان تضعیف ناشی از باران از شکل 3 با توجه به زاویه آزیموت
و فرکانس برابر با dB/km 0.5 در نظر گرفته شده است.
احتمال بارش را چون ایستگاه کنترل و دریافت ماهواره تهران است، 1 درصد در نظر می گیریم.
در محاسبه تلفات باران به شرطی میتوان از رابطه 9 استفاده کرد
که مسیر انتشار امواج از ماهواره تا ایستگاه زمینی پس از ورود به ارتفاع h R در منطقه بارانی قرار گیرد،
یعنی (