نگاهی دقیق به رادیو کنترل کوادکوپتر فانتوم 2
رادیو کنترل کوادکوپتر فانتوم 2 رادیو کنترلی ۶ کاناله با فرکانس ۲.۴GHz بوده و مجهز به سیستم WiFi می باشد.
استیک های ریموت کنترل این کواد کوپتر فانتوم ۲ تنظیم شده بروی مود ۲ هستند
که متناسب با کلاس استاندارد پروازی می باشد همچنین این رادیو کنترل بسیار خوش دست بوده و به کاربر احساس رضایت بخشی را می دهد.
استیک سمت چپ در رادیو کنترل کواد کوپتر فانتوم ۲ میزان قدرت موتورها را تنظیم و کنترل می نماید
و استیک سمت راست نیز چرخش pitch و roll پرنده را بر عهده دارد.
با استفاده از کلید کانکتوری که در قسمت بالای سمت راست رادیو کنترل تعبیه شده است
امکان تعویض مود پروازی بین GPS و Attitude فراهم میشود، کلید دیگری نیز در بالای سمت چپ رادیو کنترل قرار دارد
که توسط آن می توان مودهای IOC را تنظیم نمود.
همچنین بر روی ریموت این دستگاه LEDهایی تعبیه شده که میتوان میزان مصرف باتری ریموت را مشاهده
و با خیالی آسوده از اطلاع وضعیت باتری به پرواز با این پرنده ادامه داد.
کوادکوپتر فانتوم 2 با یک فلایت کنترل حرفه ای!
مهمترین قسمت پروازی یک کواد کوپتر فلایت کنترل یا سیستم کنترل پرواز آن می باشد،
به همین دلیل هرچه کواد کوپتر حرفه ای تر باشد طبیعتا باید یک سیسیتم کنترل پرواز حرفه ای بر روی آن نصب شده باشد
چرا که بیشترین تاثیر بر روی پرواز و قدرت یک کواد روتور توسط همین میکروپروسسور انجام می گردد
و به صورت عامیانه تر میتوان آن را قلب تپنده یک کواد کوپتر نامید.
در کواد کوپتر فانتوم ۲ از یک سیستم کنترلی خاص استفاده شده و آن فلایت کنترلر NAZA-M-V2 است
این فلایت کنترل توسط DJI ارائه شده است که بطور پیش فرض از دو مود پروازی GPS و Attitude پشتیبانی می کند،
همچنین میتوان از طریق نرم افزار Naza Assistant Software به سایر مودها و تنظیمات دلخواه دسترسی داشت،
علاوه بر این توسط این نرم افزار امکان ارتقای کد فلایت کنترلر وجود دارد
که با به روز رسانیهای سیستم عامل naza v2 میتوان جدیدترین آپدیتها و سیستم های پروازی را بر روی این فلایت اجرا نمود؛
گفتنیست این نرم افزار فقط روی سیستم عامل ویندوز و سیستم عامل IOS قابل اجراست.
بررسی مودهای پروازی Attitude و GPS فلایت کنترل کواد کوپتر فانتوم 2
کوادروتور فانتوم ۲، دارای ۲ مود پروازی اتوماتیک (GPS) و دستی (Attitude) می باشد ،
مود GPS به دلیل اتوماتیک بودن نسبت به Attitude از پایداری بسیار بیشتری برخوردار است،
در مود GPS به محض رها کردن استیک ها پرنده متوقف می شود و در یک ارتفاع و نقطه مشخص هاور می کند.
به همین دلیل پرواز در مود GPS راحت تر بوده و طرفداران زیادی را به خود جذب نموده
اما توجه به این نکته ضروریست که استفاده از مود GPS بیشتر در فضای باز و محیطهایی که ستلایت GPS سیگنال می دهد
امکان پذیر است و در مکانها و فضاهای سر پوشیده مثل داخل سالن باید به صورت دستی فانتوم کنترل شود.
استفاده از مود Attitude نیاز به مهارت و تجربه بیشتری دارد چرا که کاربر باید به صورت کاملا دستی با استیک ها کار کند.
در این مود از کواد کوپتر فانتوم ۲ دیگر با رها نمودن استیکها در یک نقطه ثابت هاور نمی کند
و پس از رها کردن استیکها (اهرمهای کنترل) ، پرنده همچنان به حرکت خود ادامه می دهد، مگر آن که به صورت دستی متوقف شود.
همچنین هنگام پرواز در مود دستی، احتمال از کنترل خارج شدن فانتوم با وزش باد بیشتر است.
بنابراین استفاده از فانتوم ۲ با مود دستی نیاز بیشتری به کسب مهارت در پرواز دارد ،
لذا توصیه می کنیم برای روان شدن پرواز خود از یک کواد کوپتر مخصوص آموزش مدتی تمرین ببینید.