در کل موتور های نصب شده بر روی هواگرد ها به دو دسته تقسیم میشوند پیستونی و توربین گازی :
موتور های پیستونی که در در پی احتراق درون سیلندر و حرکت پیستون
و انتقال نیروی مکانیکی حاصل از حرکت پیستون به پره ها
و ایجاد نیروی تراست این نوع موتور ها نسبت به توربین گازی پیچیدگی کمتر و قیمت ارزان تر دارند .
موتور های توربین گازی نوع دیگری از موتور های نصب شده بر روی هواگرد ها میباشد
که معروف ترین آنها موتور توربوجت است در موتور های توربوجت زمانی که سیال هوا از ورودی موتور وارد کمپرسور میشوند
خود ورودی هوا به دو نوع مختلف تقسیم میشوند :
همگرا و واگرا در کانال های همگرا مجرا اول بزرگ بوده و سپس کوچک میشود
بر اساس قانون برنولی که فشار و سرعت رابطه عکس دارند در ورودی های همگرا سرعت افزایش و فشار کاهش می یابد
عموما این نوع ورودی ها در هواپیما های فراصوت استفاده میشوند .
نوع دیگر ورودی های هوا واگرا میباشد که بر عکس همگرا میباشد
در این نوع ورودی ها مجرای اول کوچک بوده و در انتهای ورودی بزرگ است
در این نوع ورودی ها سرعت سیال هوا کاهش یافته و فشار آن زیاد میشود
این نوع ورودی هوا در هواپیما های مادون صوت استفاده میشود.
بعد از وارد شدن سیال هوا به کمپرسور کار کمپرسور افزایش فشار هوا است
گاهی اوقات هوا در کمپرسور فشارش ۴۰ برابر میشود تا برای اتاقک احتراق مناسب تر باشد
بعد از کمپرسور سیال فشرده شده ی هوا وارد اتاقک احتراق میشود
که در اینجا با سوخت مخلوط شده و احتراق صورت میگیرد و بعد از این فر آیند سیال هوا وارد توربین شده
و توربین وظیفه اش این است که نیروی حرارتی سیال هوا را به نیروی مکانیکی تبدیل کرده
و با استفاده از یک شفت این نیروی مکانیکی را به کمپرسور منتقل کرده و کمپرسور را بچرخاند
بعد از اینکه سیال هوا از توربین عبور کرد به Jet pipe یا اصطلاحا اگزوز میرسد
که این jet pipe در اصل یک کانال واگرا میباشد و در نهایت سیال هوا با خروج از اگزوز و عبور از خروجی
و نازل و بر اساس قانون سوم نیوتن که هر عملی عکس عملی برابر آن و در خلاف جهت آن دارد باعث ایجاد نیروی تراست ورانش میشود .
نوع دیگر موتور های توربوفن میباشند که هسته این موتور ها همان موتور توربوجت میباشد
ولی دو by pass (کانال جریان) هوا ازکناره های موتور به آن اضافه شده
که با استفاده از آن جریان هوا با جریان داغ خروجی مخلوط میشود موتور های توربوفن دارای یه فن در جلوی کمپرسور میباشند
این نوع موتور ها دارای راندمان بیشتری نسبت به توربوجت میباشند .
نوع دیگر موتور های توربو پراپ هستند این نوع موتور در اصل همان توربوفن است
ولی به جای فن درون موتور دارای ملخ خارج از موتور میباشند
در این نوع موتور ها ۹۰ در صد رانش توسط ملخ ها و ۱۰ درصد باقی توسط گاز های خروجی تامین میشود .
نوع دیگر موتور های توربوشفت هستند که این موتور ها بر روی هلیکوپتر ها استفاده میشوند
این نوع موتور ها تمامی نیروی مکانیکی تولید شده
توسط توربین تماما توسط گیر بکس به شفت انتقال یافته تمام نیروی رانش توسط ملخ تامین میشود .
نوع دیگر موتور ها رمجت میباشد موتور های رمجت فاقد کمپرسور و تور بین میباشند
و از هیچ قطعه چرخانی بهره نمیبرند این موتور ها از حالت سکون قابل استفاده نیستند
و معمولا به عنوان موتور دوم استفاده میشوند
و در سرعت بالای دو ماخ کارایی بهتری نسبت به توربوجت دارند
و ورودی هوای این موتور ها واگرا است برای اینکه سرعت سیال هوا کاهش یافته
و فشارش افزایش یابد تا برای اتاقک احتراق مناسب باشد .
اسکرم جت به نوع دیگری از موتور های رمجت میگویند
که دارای سرعت بیشتری نسبت به رمجت هستند این موتور در پهباد X-43 استفاده شده.
پالس جت نوع دیگری از رمجت است که قابلیت استفاده در حالت سکون را داراست
پالس جت در ورودی دارای یک شیر شاتل است که با یک فنر در حالت باز قرار دارد زمانی که احتراق صورت میگیرد
فشار بالا رفته و دریچه شیر بسته میشود گاز سیال که چاره ای جز خارج شدن از خروجی ندارد خارج میشود
و سپس فشار افت کرده و دوباره دریچه باز میشود و این فرآیند همین طور ادامه دارد در موشک کروز V1 از این موتور استفاده شده.
نوع دیگر موتور توربورمجت است که در این نوع موتور در اصل یک توربوجت بوده
که یک رمجت بر روی آن سوار است یعنی تا سرعت حدود ۲ ماخ بصورت توربوجت کار کرده
و از آن سرعت به بالا تغییر کاربری داده و به رمجت تبدیل میشود
مثلا موتور J-58 متعلق به SR-71 تا سرعت ۲ ماخ بصورت توربوجت کار کرده
و از آن به بعد به صورت رمجت کار میکند یعنی با شش لوله کنار گذر مستقیم سیال را به اتاقک احتراق میبرد.
نوع دیگر موتور توربو راکتی است که این نوع در اصل چیزی بین موتور توربوجت و موتور راکتی است
در این موتور در اتاقک احتراق اکسیدکننده و سوخت واکنش نشان داده
و بعد از عبور از توربین با هوای کمپرسور مخلوط شده و سوخت به آن اضافه میشود
و احتراق دوم(پس سوز) صورت میگیرد این موتور برای سرعت های بسیار بالا استفاده میشود.
پراپ فن :
در اصل موتور توبین گازی است که از لحاظ رانش چیزی بین توربوپراپ و توربوفن است
تعداد تیغه های فن زیاد و مقاطع تیغه ها و شکل ظاهری آنها طوری است
که در دور های بالا میتوانند امواج صوتی حاصل از سرعت بالای فن و تیغه ها بدون آنکه افت راندمان و لرزشی داشته باشند
تحمل نمایند فن پراپ ها دارای دولایه ملخ هستند
که برای خنثی کردن گشتاور بر خلاف جهت یکدیگر میچرخند.موتور Nk-12متعلق به Tu-95 فن پراپ است.