SAGEM Patroller
پترولر یکی دیگر از پهپادهای برد بلند است
که برخلاف پهپادهای فوق، در یک کشور اروپایی توسعه پیدا کرده است.
این پهپاد فرانسوی در سال 2009 اولین پرواز خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.
پترولر دارای پیکربندی غیر معمولی است که شباهت بسیار زیادی با هواپیماهای سرنشین دار سبک دارد
و در واقع بر اساس گلایدر موتور دار Stemme S-15 توسعه پیدا کرده
و به یک پرنده هدایت پذیر از دور (پهپاد) تبدیل شده است.
طبق اعلام شرکت فرانسوی سِی جم، ورژ های مختلف پترولر (Patroller-R/M) قادر هستند
به مداومت پروازی 20 الی 30 ساعته و حتی بیش از این دست یابند
و ماموریت شناسایی خود را تا ارتفاع 25 هزار پایی و با سرعت ماکزیمم 240 کیلومتر بر ساعت به انجام برساند.
پترولر به سامانه های راداری و الکترواپتیکی و سنسورهای مدرنی مجهز شده است
و قادر است با اتصال به ماهواره ماموریت خود را به خوبی به انجام رساند.
شاهد 129
مهرماه سال 92 مصادف بود با ورود رسمی ایران به عرصه طراحی و ساخت پهپادهای برد بلند.
طراحی و ساخت این نوع پرنده ها با توجه به تکنولوژی های انحصاری، فقط در اختیار چند کشور بود
اما با معرفی پهپاد شناسایی و رزمی شاهد 129 تحول جدیدی در صنعت پهپادی کشور آغاز شد.
پیش از این برد پهپادهای شناسایی ایرانی در بهترین حالت به چند صد کیلومتر می رسید
اما با معرفی این پهپاد نقاطی در فواصل 2000 کیلومتری نیز در دیدرس و تیرس نیروهای مسلح کشورمان قرار گرفت
و چشم بینای 24 ساعته این پهپاد تحرک هر جنبنده ای را تا این فواصل زیر نظر خواهد گرفت.
شاهد 129 توانایی حمل همزمان 8 بمب یا موشک هوشمند سدید، ساخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را دارد
و برای اهداف ثابت و متحرک طراحی شده است.
دقت در هدف گیری با شعاع عملیاتی 1700 تا 2000 کیلومتر و 24 ساعت مداومت پروازی
با یک بار سوختگیری از ویژگی های این هواپیمای بدون سرنشین رزمی ایرانی است
و هر فرودگاهی می تواند محل نشست و برخاست شاهد 129 باشد.
سقف پروازی این پهپاد در زمان رونمایی، 24 هزار پا اعلام شد
که با ایستگاه های کنترل قابل حمل زمینی در ارتباط بوده
و می تواند با هزینه بسیار پایین عملیات خود را انجام دهد.
این پهپاد قدرت مراقبت از شعاع 200 کیلومتری خود را دارد
و می توان از این پرنده بدون سرنشین در مقابله با اشرار و تروریستها، کشف و شناسایی در مرزهای آبی و خاکی،
مسائل زیست محیطی، نقشه برداری و تهیه عکس های هوایی نیز استفاده کرد.
کاهش مصرف سوخت و بالطبع افزایش مداومت پروازی و نیز افزایش میدان دید
و بُرد عملیاتی از جمله مزایای افزایش سقف پرواز در این پرنده بدون سرنشین است.
موتور شاهد 129 از نوع ملخی فشار دهنده با ملخ سه پره است و در انتهای بدنه قرار شده
که این محل نصب به عملکرد بهینه سامانه الکترواپتیکی مستقر در دماغه کمک میکند.
این موتور میتواند یکی از دو نوع پیستونی یا توربوپراپ باشد.
که با توجه به سقف پرواز حدود 24000 تا 25000 پائی اعلام شده
برای شاهد 129 احتمال وجود موتور پیستونی در نمونههای فعلی تقویت میشود.
اعلام وجود برنامههای افزایش سقف پرواز این هواپیما در نمایشگاه اخیر نیروی هوافضا نیز امری است
که قاعدتاً با بهرهگیری از موتور توربوپراپ مقدور خواهد شد.
سامانه الکترواپتیکی عقاب 6 برای دید در روز و احتمالا سامانه فروسرخ برای دید
در شب و از سامانه مسافتیاب لیزری در این پهپاد بکار گرفته شده است.
یک سامانه تصویربرداری سادهتر نیز در تصاویر منتشر شده قابل تشخیص است
که محل نصب آن زیر بدنه و در محدوده بین دو ارابه فرود اصلی است.
این سامانه ها شاهد 129 را به یک پهپاد شناسایی موفق مبدل ساخته است
که مصداق آن انجام عملیات های شناسایی مختلف علیه مواضع تروریست های حاضر در سوریه
و عراق می باشد که توسط خود آنها منتشر شده است.
از نظر ظاهری شاهد 129 شباهتهایی به هرمس 450 و واچکیپر ساخت انگلیس دارد.
البته ابعاد شاهد بسیار بزرگتر از هرمس بوده و مشخصات عملیاتی آن نیز بسیار برتر است.
پهپاد انگلیسی که خود وامدار طراحی از روی نمونه هرمس است
از لحاظ ابعاد و مشخصات پروازی نزدیکتر به نمونه ایرانی اما باز هم کوچکتر است
زیرا دهانه بال آن 10.5 و طول بدنه آن 6.1 متر، بیشینه جرم آن در حالت برخاست به 450 کیلوگرم رسیده
و تا 150 کیلوگرم محموله حمل میکند. مداومت پروازی آن نیز 20 تا 30 ساعت عنوان شده.