شرکت آشیانه ققنوس ایرانیان | علیرضا نوروزی | آموزش ساخت پهپاد | پهپاد

آموزش، طراحی، ساخت، تعمیر و پشتیبانی انواع پرنده های بدون سرنشین (غیرنظامی) www.phoenix-air.ir

شرکت آشیانه ققنوس ایرانیان | علیرضا نوروزی | آموزش ساخت پهپاد | پهپاد

آموزش، طراحی، ساخت، تعمیر و پشتیبانی انواع پرنده های بدون سرنشین (غیرنظامی) www.phoenix-air.ir

هواپیمای کنترلی ( هواپیمای RC) برای مبتدیان-قسمت 1

در مقاله ، ما همه چیز را از نحوه شروع کار یا اینکه شما باید دستگاه را خودتان بسازید 

یا دستگاه آماده تهیه کنید بحث می کنیم . 

همچنین می توانید در مورد انواع هواپیماها و نحوه پرواز آنها بدانید ! پس در ادامه با ما همراه باشید . . .

راهنمای نهایی هواپیمای RC برای مبتدیان

یادگیری پرواز هواپیمای RC شخصی ، چه خودتان آن را بسازید و چه آماده پرواز را خریداری کرده باشید ، یک تجربه جدید و سرگرم کننده است.

پس از دستیابی به اصول اولیه ، می توانید برای تحت تأثیر قرار دادن دوستان ، خانواده و هر بیننده ی دیگری که پرواز شما را تماشا می کند ، روی حرکات آکروباتیک و حرکات نمایشی دیگر تمرکز کنید .

چرا باید وارد حوزه ی هواپیما های RC شویم ؟

در دنیای پرداخت وام مسکن ، قبض های آب و برق و گاز و صحبت های مداوم در مورد سیاست ، 

همه ی ما حداقل یک بار در روز نیاز به استراحت داریم و پرواز در دنیای هواپیمای RC زمان لازم را برای شما فراهم می کند .

هواپیماهای RC می توانند بسیار پیشرفته و یا به همان راحتی که دوست دارید آسان باشند .

 هواپیماهای برقی کوچکتر ، برای روز هایی که با خانواده به تفریح می روید بسیار عالی هستند ، 

در حالی که مدل های پیشرفته تر و قدرتمند تر می توانند در یکی از بسیاری از مسابقات پرواز RC که در کشور برگزار می شود ، 

عزت و احترام شما را به دنبال بیاورد .

با هواپیماهای RC ، تفریح هرگز متوقف نمی شود .

هنگامی که به اصول اولیه تسلط پیدا کردید ، به سراغ آموزش حرکات آکروباتیک بروید .

زمانی که شما قلق کامل هواپیمای RC خود را یافتید و احساس کردید از هواپیمای الکتریکی خسته شده اید ، 

می توانید به سمت هواپیما های سوختی بروید یا اگر خلاقیت دارید حتی می توانید خودتان یکی را بسازید .

چگونه با یک هواپیمای RC پرواز کنیم ؟

از سلامت دستگاه خود قبل از پرواز اطمینان لازم را کسب کنید ( شب قبل از پرواز باتری ها رو شارژ کنید )

جهت باد را پیدا کنید . اگر مبتدی هستید هواپیمای خود را در جهت باد به پرواز در بیاورید .

سرعت را به آرامی در طول مسیر حرکت روی زمین زیاد کنید . هنگامی که هواپیما تقریبا در حالت شناور قرار گرفت ، 

استیک الویتور را بین 20 تا 30٪ بیاورید و هواپیما باید شروع به بلند شدن از زمین کند .

با حرکت دادن چوب فرمان به چپ یا راست بپیچید .

از استال شدن هواپیمای خود تا حد امکان جلو گیری کنید و در صورت استال شدن نوک هواپیما را رو به پایین ( زمین ) بکنید 

تا دوباره هواپیمای شما سرعت لازمه برای پرواز را به دست آورد ، سپس نوک هواپیما را رو به بالا کنید تا بتوانید به پرواز ادامه دهید .

بر روی کنترل دید مستقیم هواپیما تمرین کنید و هواپیما را در نزدیکی خود پرواز دهید .

هواپیما را با کم کردن سرعت فرود بیاورید و درست مانند یک هواپیمای واقعی هنگامی که در فاصله یک متری از زمین قرار دارید تراتل را ببندید .

در آخرین لحظه ی فرود قبل از برخورد با زمین ، دماغه ی هواپیما را را بلند کنید تا همه ی چرخ ها در یک لحظه با زمین تماس پیدا کنند .

نکات مهم :

اگر مبتدی هستید ، از شخصی با تجربه بخواهید که هواپیما را برای شما لانچ(launch – پرتاب ) کند و به شما در کنترل کمک کند .

در اولین پرواز خود زیاد ارتفاع نگیرید .

باشگاه های پرواز مکانی عالی برای یادگیری پرواز هواپیما ی RC است .

قبل از اولین پرواز کتابچه ی راهنمای هواپیما ی RC خود را مطالعه کنید 

و حداکثر سرعت باد را بررسی کنید تا در هنگام پرواز دچار مشکل نشوید .

خیلی هواپیما ی خود را در دور دست پرواز ندهید تا بتوانید آن را کنترل کنید .


راز فلایت کنترل روی هواپیما ها و پهپاد ها

در این مقاله راهنمای قرار دادن فلایت کنترلر روی هواپیما های مدل و پهپاد ها و مشخص کردن 

بهترین نقطه برای قرار گیری فلایت کنترل روی پهپاد ها را قرار داده ایم.

قرار دادن فلایت کنترلر در جهت درست روی هواپیما

فلایت کنترلر های Pixhawk و … که در یک جعبه قرار داده شده اند، 

( که شامل فوم بالای فشارسنج می باشند ) باید به گونه ای روی هواپیما قرار بگیرند 

که ، فلش سفید روی فلایت کنترل جلوی پرنده را نشان دهد.

محل قرار گیری فلایت کنترل روی پهپاد ها به این صورت است 

که در مرکز ثقل پرنده و همتراز با موتور ها و در یک صفحه قرار گیرد 

( اگر دارای اختلاف کمی در حد 2 یا3 سانتی متر باشد مشکلی ندارد ).

 اگر در این نقطه قرار نگیرد به هنگام تنظیم کردن و پرواز دچار مشکل می شوید.

برد باید روی 4 قطعه ی مربع شکل با اندازه ای بین 3 تا 4 اینچ فومی ( لرزشگیر فومی ) قرار گیرد تا لرزش های اضافی را کم کند.

فلایت کنترل

نکته

لرزشگیر فومی یک مکانیزم ساده و موثر برای کنترل لرزش دارد .

 اگر اندازه گیری لرزش نشان دهد لرزش دستگاه زیاد است ، مکانیزم جایگزین در لرزشگیری مورد بحث قرار می گیرد 

( که درآینده بیشتر توضیح می دهیم ).

جهت گیری های جایگزین

اگر در قرار دادن فلایت کنترلر در جهت درست روی هواپیما مشکل دارید، 

می توانید آن را در بیش از 30 جهت دیگر ممکن نصب کنید. 

فهرست کامل جهت های احتمالی را می توان از طریق صفحه ی تنظیمات Mission Planner پارامتر ( AHRS_ORIENTATION ) را تنظیم کنید

 و فلایت کنترل را در جهات دیگر قرار دهید.

برای تنظیم دوران فلایت کنترل در محور رول، مقادیر مثبت به معنی رول راست 

( یعنی Roll90 به این معنی که برد فلایت کنترل 90 درجه به سمت راست حول محور رول چرخیده است، 

بنابراین فلش سفید هنوز به جلو اشاره می کند اما برد فلایت کنترلر روی لبه سمت راست ایستاده است ).

برای مقادیر پیچ، عدد مثبت نشان می دهد که جهت فلش رو به بالا است 

( یعنی Pitch90 بدان معنی است که جهت فلش روی برد تا 90 درجه می چرخد، به طوری که پیکان به طور مستقیم آسمان را نشان می دهد )

برای مقادیر یاو، عدد مثبت نشان می دهد که جهت فلش سفید به سمت راست چرخیده است

 ( یعنی Yaw90 به این معناست که برد چرخانده می شود تا فلش سفید به سمت راست پهپاد شما قرار گیرد )


فلایت کنترل



آموزش ساخت هواپیمای مدل به وسیله چوب بالسا

آموزش ساخت هواپیمای مدل به وسیله چوب بالسا

ساخت هواپیمای مدل یکی از جذاب ترین تفریحاتی است که دوست داران مدل می توانند در زمان فراغت خود به آن بپردازند.

در صورتی که این مدل ها بر اساس نقشه های استاندارد ساخته شده  و طراحی دقیقی داشته باشند میتوان از پرواز زیبای آنها لذت برد.

در ادامه با نحوه ساخت ماکت هواپیمای مدل به وسیله متریال چوب بالسا آشنا خواهید شد

چوب بالسا یکی از سبک ترین چوب های جهان و دارای خواص خوبی همچون قابلیت پرداخت و سمباته کاری بالا،

نرمی جهت کار با دست و برش با کاتر و قیمت مناسب است که باعث شده است 

به صورت جهانی و در حجم بالا در صنعت مدل سازی به خصوص هواپیمای مدل که وزن پایین در آن بسیار اهمیت دارد استفاده شود.

روش 1

برای ساخت هواپیمای مدل انتخاب های فراوانی وجود دارد.میتوانید کیت های آماده برش خورده 

که معمولا به وسیله چوب بالسا تهیه می شوند را تهیه نموده و اقدام به مونتاژ قطعات آن نمایید.

این کیت ها دارای سطح های سختی مختلف بوده و برای تمامی سنین قابل استفاده است.

معمولا در این کیت های تمامی قطعات شامل بدنه،چرخ ها،باک، کابین خلبان و سایر قطعات مرتبط گنجانده شده است

 و به دلیل ساخت کارخانه ای دارای کیفیت بالایی هستند.

این کیت ها زمان کمتری جهت ساخت نیاز دارند و تمامی قطعات بدنه از چوب بالسا به صورت برش لیزر شده و آماده هستند

 و تنها نیاز به استفاده از چسب و مونتاژ آنها می باشد.

در ادامه تصویر چند کیت حرفه ای مونتاژ شده را ملاحضه می فرمایید.شایان توجه است

 که در کیت های حرفه ای قابل پرواز به دلیل وجود فشار های مختلف بر روی قسمت های حساس همچون محل اتصال چرخ ها

 و موتور به بدنه از چوب های قوی تر همچون چوب راش،گردو و کاج استفاده می شود.

ساخت هواپیمای مدل
ساخت هواپیمای مدل

برخی از سایر کیت ها به صورت تقریبا آماده پرواز ارائه شده که به دلیل هدف آموزشی این مقاله به آنها چندان پرداخته نخواهد شد .

 این کیت ها جهت پرواز تنها نیاز به نصب سروو ها ، موتور و سیستم سوخت یا باتری خواهند داشت.

ساخت هواپیمای مدل
روش 2

روش دیگری که بسیار پرطرفدار نیز است ساخت هواپیمای مدل به صورت دستی و برش قطعات به وسیله کاتر می باشد.

جهت شروع ابتدا می بایست ابزار زیر را تهیه نمایید.کاتر تیز جهت برش قطعات چوب بالسا.

چوب بالسا در انواع نرم،متوسط و سخت قابل تهیه است و برای ساخت اولین نمونه بهتر است

 از نمونه چوب نرم جهت ساخت استفاده شود تا نتیجه کار تمیزتر باشد.

از دیگر موارد مورد نیاز جهت پروسه ساخت کاغذ سمباته است که جهت گرد کردن لبه ها

 و صاف کردن نقاطی که برش خورده اند استفاده می شود.

همچنین جهت چسباندن قطعات چوب بالسا نیاز به چسب قطره ای یا یک دو سه وجود دارد.

از چسب های دیگری همچون چسب چوب نیز می توان استفاده نمود

 ولی به دلیل سرعت خشک شدن پایین و امکان تاب برداشتن چوب بالسا بهتر است از چسب قطره ای یا یک دو سه استفاده شود.

همچنین در این پروسه نیاز به نقشه دقیق از هواپیمای مدل ساده ، مقداری پونز و یک سطح صاف نرم همچون تخته چوب پنبه ای ، 

صفحه چوبی ام دی اف یا نئوپان خواهید داشت تا بتوانید پونز ها را در آن فرو کنید.

برای شروع ابتدا نقشه مدل خود را بر روی چوب بالسا قرار داده و به وسیله پونز ها یا چسب کاغذی آنرا بر روی چوب بالسا ثابت کنید

 و سپس به وسیله ایجاد سوراخ های ریز و منقطع با فاصله کم بر روی چوب و مطابق با نقشه ، 

خطوط بدنه و سایر قطعات را بر روی چوب منتقل کنید.

این کار را به وسیله کاتر انجام دهید.در این قسمت نقشه کمی سوراخ شده و آسیب می بیند.

در صورتی که نقشه با ارزشی دارید که دلتان نمیخواهد آنرا از بین ببرید بهتر است 

ابتدا نقشه را به وسیله کاغذ پوستی یا کالک کپی کنید و بعد به وسیله کاغذ کالک و سوراخ های کاتر خطوط را روی چوب منتقل کنید.

پس از رسم خطوط روی چوب اقدام به برش قطعات نموده و مطابق نقشه بدنه و بالها را به هم بچسبانید.

دقت نمایید تا حد امکان به وسیله برگه سمباته قطعات چوب بالسا را تمیز و خطوط ناصاف را از بین ببرید.

لبه جلویی و عقبی بالاها را به وسیله سمباته گرد کرده تا بهترین رفتار ایرودینامیکی را در برابر جریان هوا داشته باشد.

برای پرواز صحیح هواپیمای مدل باید وزنه ای کوچک به دماغه بدنه هواپیما اضافه نمایید.

روش صحیح بالانس نمودن هواپیما به این شکل است که باید پونزی را در قسمت یک سوم جلویی بال فرو کرده 

و آنرا از سقف آویزان کنید و با اضافه نمودن مقداری واشر فلزی،گیره کاغذ

 و موارد مشابه به صورت سعی و خطا اقدام به بالانس نمودن بدنه نمایید تا بهترین پرواز را داشته باشد.

در تصاویر زیر محل دقیق بالانس بدنه را ملاحضه می نمایید

ساخت هواپیمای مدل
ساخت هواپیمای مدل

پس از بالانس نمودن بدنه می توانید مدل خود را به وسیله روکش های مخصوص مدل سازی که در کشور ایران نیز قابل تهیه است روکش نمایید.

در تصویر زیر یک مدل بسیار تمیز دست ساز را که به وسیله پوشش های ضد آب هواپیمای مدل کاور شده است ملاحضه می نمایید

ساخت هواپیمای مدل

خوشبختانه تمامی موارد اشاره شده در این مقاله همچون کیت های هواپیمای آماده و انواع چوب بالسا،نقشه های ساخت،قطعات هواپیما

 همچون چرخ ها،موتور،رادیو کنترل و…در حال حاضر در کشورمان به وفور یافت می شود 

و می توانید با کمی جستجو اقدام به خریداری مواد و متریال مورد نظر جهت ساخت و تکمیل پروژه های خود نمایید و از پرواز مدل خود لذت ببرید.

همچنین در صورت نیاز می توانید هواپیمای خود را به وسیله مقوا، بلو فوم یا فوم فشره ماکت سازی، 

ورق های فوم یونولیت و سایر مواد سبک مشابه ساخته و اقدام به تست پرواز آنها نمایید.